PERAK

PERAK

PEMBUDAYAAN DKICT

PEMBUDAYAAN DKICT

5A DAN 4A UPSR 2015

5A  DAN 4A UPSR 2015
solat udah? Pictures, Images and Photos

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Isnin, 3 Ogos 2009

Cegah H1N1

Sebelum itu,ingin sekali saya berkongsi info mengenai isu dunia terkini iaitu mengenai wabak pandemic Infulenza H1N1.Berikut adalah fakta terbaru mengenai wabak ini di Malaysia :


Kes - Kes Baru: 39
Kes - Kes Import: 0
Kes Jangkitan Tempatan: 39
Kes Kematian: 2

Jumlah Kes di Malaysia: 1,429 termasuk 6 kematian.

574 (40%) merupakan kes import dan 855 (60%) kes jangkitan tempatan. Daripada jumlah ini, 1,394 kes (98%) telah sembuh, hanya 19 kes atau 1% sahaja yang sedang menerima rawatan antiviral di hospital dan 8 daripadanya berada di Unit Rawatan Rapi. Sepuluh (10) orang atau 1% sedang menerima rawatan antiviral di rumah.

Terdapat sebanyak 8 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, di mana 5 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu obesiti(1), wanita hamil(2) dan imuniti rendah(2).

Info dari : http://h1n1.moh.gov.my/


Jadi berharap semua dapat bersama untuk mencegah dari berlakunya penyebaran wabak ini. Amalkan kebersihan diri dan persekitaran agar wabak ini akan dapat diatasi kelak. InsyaAllah. Antara yang boleh kita lakukan untuk pencegahan termasuklah :

1- Amalan membasuh tangan selepas menyentuh permukaan-permukaan objek ditempat awam.

2- Menutup mulut dan hidung semasa bersin dan batuk. Kemudian basuh tangan anda itu.Jika menggunakan tisu,buang ke tempat yg betul selepas menggunakannya.

Semoga warga SK Lekir semua sentiasa sihat dan dilindungi daripada wabak ini.InsyaAllah.


1 ulasan:

Ansorullah berkata...

salam... alhamdulillah... good post....
semoga kita sentiasa beringat akan kepentingan menjaga kebersihan yang telah ditekankan oleh Islam dari dulu lg.... (^_^)

"Innallaaha jamiilun wa yuhibbul jamaaal."
bermaksud : Sesungguhnya Allah itu indah dan Dia suka akan keindahan.